Kinderen die (niet) slapen..?

‘’Pfoe.. zo blij met mijn kindje, maar die nachten zijn soms zo zwaar!’’ Wanneer je kind regelmatig ’s nachts wakker is vraagt dit veel energie van jou en van je eventuele partner. Je probeert van alles uit om te zorgen dat jij en je kind ’s nachts kunnen slapen. Vragen van ouders zijn dan ook vaak: hoe zorg ik er voor dat mijn kind doorslaapt? Zoals je misschien wel weet zijn alle kinderen anders en is er niet één vast slaapadvies. Toch kunnen bepaalde tips wel werken om het slaapgedrag van je kind te leren kennen en hier op in te spelen. Belangrijk om te weten is  dat je kind, net als kruipen en lopen, leert slapen. Kinderen en volwassenen maken elke nacht meerdere slaapcyclussen door. Elke nacht word jij, maar ook je kind meerdere keren wakker. Wanneer wij als volwassenen wakker worden, draaien we ons om of gaan naar het toilet om daarna weer in slaap te kunnen vallen. Kinderen kunnen als ze wakker worden dan al snel naar hun ouders roepen, dit is hun manier, ook wel slaapassociatie genoemd, om weer in slaap te kunnen komen. Wanneer een kind 6/7 maanden is, kan er in principe verwacht worden dat hij/zij doorslaapt. Kinderen moeten dus vanaf deze leeftijd een andere slaapassociatie onder de knie krijgen dan het roepen om hun ouders, bijvoorbeeld een knuffel pakken.

Wat kan helpen om je kind te leren slapen?

  • Zorg voor structuur, regelmaat en vaste bedroutines die niet gehaast worden uitgevoerd. Je kunt vanaf de geboorte al beginnen met een vast bedritueel.
  • Zorg voor vaste bedtijden, ook in het weekend.
  • Laat je kind overdag zo veel mogelijk actief zijn, maar niet meer voor het slapen gaan. Vermijd prikkels, inspanning en stress. Televisie uit, geen ruzie maken of actieve spelletjes.
  • Herken de signalen dat je kind moe is. Gapen, in ogen wrijven en aan zijn/haar oren zitten zijn tekenen dan je kind moe is. Begin met het slaapritueel en leg je kind wakker in bed. Zing daarna bijvoorbeeld nog een liedje.
  • Leer kinderen hun slaapkamer te associëren met slapen. Vermijd spelen of televisie kijken in bed.

Als je kind nu al vaak wakker is ’s nachts, kan je gaan beginnen met het aanleren van nieuw slaapgedrag. Na zes maanden is de hechting tussen jou en je kind sterk genoeg om hem/haar even te laten huilen. Vergeet niet dat jou vader of moedergevoelens een rol spelen en dat het moeilijk is om vol te houden.

Tips om slaapgedrag te veranderen:

  • Ga pas aan de slag wanneer jij energie en motivatie hebt om het slaapgedrag van je kind te veranderen.
  • Kies een juist moment om te beginnen, bijvoorbeeld in het weekend.
  • Vertel je netwerk dat je hier mee bezig bent, ze kunnen je eventueel ondersteunen en motiveren. Buren hebben hierdoor soms meer begrip dat je kind wat langer huilt.
  • Steun elkaar! Help elkaar door deze periode heen, geef aan en zeg ‘nee’wanneer je merkt dat je partner terug dreigt te vallen in de oude gewoonte die je vooraf gebruikte om je kind in slaap te laten vallen.
  • Bied je kind een andere slaapassociatie, bijvoorbeeld een knuffel. Wanneer je kind ’s nachts huilt, kan je even troost bieden op zijn/haar eigen kamer. Gebruik je stem, sussen en geef zijn/haar knuffel. Daarna loop je weer weg van zijn/haar haar kamer. Herhaal dit bijvoorbeeld om de 5 minuten. Volhouden, volhouden, volhouden!
  • Na twee tot drie weken kan je zeggen of dit werkt, mits je niet toe hebt gegeven aan de oude gewoonte.

Zijn er nog vragen? Icare JGZ wil altijd meedenken in jouw persoonlijke situatie!
Geschreven door: Martine Koole, pedagoog Icare JGZ.
Martine schuift aan tafel bij het MamaCafe op 11 maart 2020. Dan kan je haar ook vragen stellen.