Ochtendstress?! 3 tips

Lieve ouders,

We gaan weer naar school en dat betekent bij heel veel gezinnen dat de stress rond het opstaan, iets te eten bij je kids naar binnen krijgen en richting school slepen weer begonnen is.

Rustig blijven, alle tijd nemen en nog een keer extra tot tien tellen is wat we ons vaak voornemen maar als we in het moment zelf zitten dan is dat allemaal allang weer vergeten en is het overleven.

Toch kun je een aantal valkuilen voor zijn door er eens een keer extra bij stil te staan. De eerste stap richting meer rust en aandacht is kijken waar je in je planning meer tijd voor nodig hebt. En als het zo is dat je eigenlijk te laat je bed uitkomt en dan achter alle feiten aanloopt dan ligt de eerste actie bij jou.

Want is het je waard om met veel stress je kids de deur uit te werken omdat jij twee keer extra snoost?

Tip 1
Het scheelt echt enorm veel om op te staan voordat je kinderen hun bedjes uit zijn. Je kunt dan even tijd voor jezelf nemen, wat voorbereidingen treffen en jezelf helemaal klaarmaken voor de dag. Als je je kinderen dan wakker worden dan kun je ze ook echt verwelkomen. Dus zet je wekker morgen een kwartier of half uurtje eerder.

Tip 2
Dek in de avond al de tafel. Wanneer je dan beneden komt hoef je alleen de verse spullen uit de koelkast te halen, thee en koffie te zetten en je kunt aanschuiven. Is het een moment dat je met het hele gezin wilt zitten. Bespreek dat met je kids en maak duidelijk hoeveel tijd ze hebben voordat je ze beneden verwacht. Zijn je kinderen nog kleiner dan scheelt het veel dat wanneer je beneden komt alles al klaar staat.

Tip 3
Leg ook kleding en broodtrommels al klaar. Wanneer je met (of zonder) je kids de kleding voor de volgende dag al klaar legt dan hebben ze die aandacht niet meer van je nodig. Jij kunt met ze bespreken dat je verwacht dat ze dat aantrekken en dan richting beneden gaan.

Broodtrommels al geheel of gedeeltelijk vullen en in de koelkast zetten is iets waar je in je ochtend veel tijd mee kunt winnen. Heb je daar geen zin in sta daar dan ook iets vroeger voor op.

Wanneer je je dit in je ochtendroutine kunt inbouwen dan weet ik zeker dat je meer rust gaat ervaren. Het belangrijkste is dus echt die tijd. En vind je het moeilijk?

Doe het dan stapje voor stapje. Zet je wekker per dag vijf minuten eerder en uiteindelijk merk je dat je er echt winst uit gaat halen. Hou vol en geniet ook in de ochtend van de vrolijke snoetjes van je kinderen.

Je kan het!

Geen bericht gevonden