Snoep, snoep en nog een snoep

December komt er weer aan: de feestdagen-maand. Tijdens en rond de feestdagen is het lastig om vast te houden aan een gezond eetpatroon. Er zijn meer verleidingen om snoepgoed en lekkernijen te eten en met feestdagen wordt er ook vaak uitbundig gegeten. Genieten moet ook kunnen en af en toe iets ongezonds eten is natuurlijk niets mis mee. Maar hoe houd je dan toch een gezonde leefstijl aan voor je zelf en je kinderen en vind je balans? Hier vindt je voor de verschillende feestdagen tips om de verleidingen te weerstaan:

 Sinterklaas

  • Kies van tevoren wat je wilt snoepen. Kies één ding en bepaal ook van te voren hoeveel: pepernoten of koek of snoep?
  • Koop niet te veel snoep. Wat niet in huis is, kun je ook niet eten.
  • Als je snoep wilt geven, serveer het dan in kleine bakjes zodat er minder te eten valt.
  • Biedt naast een ongezonde keuze ook een gezonde keuze aan, zoals fruit of groente.

Kerst

  • Geniet van alles wat je eet, maar probeer dit heel bewust te doen. Zo zul je merken dat je minder eet, omdat je er bewuster mee om gaat en proeft. Leer dit ook aan je kinderen: hoe jonger geleerd, hoe ouder gedaan.
  • Suggesties voor leuke, feestelijke en gezonde recepten vind je genoeg op internet. Zo ook leuke gezonde hapjes voor het kerstdiner op school.

Oud en nieuw

  • Kies van tevoren of je oliebollen of appelflappen wilt eten en bedenk ook hoeveel je hiervan wilt eten. Leg je kinderen ook de keuze voor.
  • Om er echt een feest van te maken, maak je natuurlijk cocktails. Dit kun je heel gemakkelijk alcoholvrij doen. Net zo lekker en een stuk gezonder! Kunnen de kinderen ook een slokje mee drinken!
  • Water kun je opleuken voor fruit of verse kruiden erin te doen. Ziet er feestelijk uit en is ontzettend lekker!